2011. szeptember 8., csütörtök

Gránátalma és koriander

A gránátalma sok-sok éve az egyik kedvencem. Savanykásan édes (még véletlenül sem cukrosan), csodálatosan lédús és szemetgyönyörködtető színű. Imádom elnézegetni ezt a szépséget - sokszor szinte sajnálom megpucolni a termést - annyira varázslatos a masszív héj és a kerekded forma.



Történetesen nem tartozik a mindennap fogyasztott gyümölcseink közé (ami sajnálatos, mert a gyümölcs maga az eleven antioxidáns bomba!!! - ízületi fájdalmakra is kitűnő a leve..), de azért ha van rá mód, akkor szívesen felhasználom süteményekbe, tortákba, joghurtba, krémekbe egyaránt.
Múlt héten éppen itt szemeztünk egymással a konyhában (mármint a gránátalma meg én), amikor valami egészen új ötletem támadt: a különleges, rubint színű magvacskákat meleg, omlós hússal vegyesen képzeltem el....

Az ötletelést aztán szokásosan tett követte: valahogy marasztalhatatlanul vásárolni indultam a piacra. Még nem tudtam, mi fog kisülni a dologból, úgyhogy - mint mindig - nézelődéssel kezdem a sétát. Egyszercsak csodálatosan friss sertéstarjára leltem a hentesnél, amit már láttam is magam előtt megsütve, szaftosan, illatozón. Azon kaptam magam, hogy már fizetek is...Vettem még néhány szem sonkahagymát; ezt a rózsaszínesen lila, fantasztikusan édeskés ízű hagymafélét, ami úgy gondoltam, hogy remekül kiegészíti majd az ételt. Elképzeltem a sülthús barnás-vörös színét a gránátalma piros pöttyeivel és arra jutottam, hogy kell még bele egy kis zöld is. 5 másodperces töprengés után a korianderre szavaztam, ami fantasztikus ízével megkoronázza majd a hússalátát.
...El kell hogy mondjam, nem tévedtem. :-)
Annyira finom - és gyönyörű (!) - lett a végeredmény, hogy egész biztosan megtartjuk a frissen alkotott ételt a családi receptetalbumban. Egy kis sülthagymás, paradicsomos kuszkuszt készítettem mellé, ami tökéletesen kiegészítette a hússalátát.


Meleg hússaláta korianderrel, gránátalmával & sülthagymás kuszkusszal




Hozzávalók: 4 szelet sertéstarja, 2 fej sonkahagyma, 4-5 gerezd fokhagyma, só, bors, olaj (a sütéshez), 1 db gránátalma, 1 csokor friss koriander, 1/2 citrom leve, 250 g kuszkusz, 3 szem szép, érett paradicsom, olívaolaj, 1 kis doboz csicseriborsó

A hússzeleteket megmossuk, besózzuk és borsozzuk. Félretesszük állni. A hagymát megpucoljuk és nagyobb darabokra vágjuk, ugyanígy a fokhagymát is. A hús alá a tepsibe kevés olajat és egy fél pohár vizet öntünk, a szeletek közé pedig szépen elosztva a hagymadarabokat és a fokhagymákat is elrendezgetjük. Viszonylag alacsony, 140-150 C fokos sütőben alufólia alatt hosszan pároljuk; csak a már teljesen megpuhult húsról vesszük le a fóliát, hogy 10 perc alatt megpirítsuk. Nem szabad kérgesre sütni a húst - az a cél, hogy a lehető legomlósabb állapotban legyen, amikor előkerül a sütőből! Amikor elkészül állni és hűlni hagyjuk.

A kuszkuszt tálba tesszük és a súlyával megegyező mennyiségű forró, sós vízzel felöntjük. (ez kb. 1 bögre) Meglocsoljuk olívaolajjal, átkeverjük és lefedve pihentetjük, hogy beszívja a vizet. Felvágjuk a paradicsomot és felaprítjuk a 1/2 csokor koriandert. Leszűrjük a csicseriborsót és a paradicsommal, korianderrel együtt a kuszkuszhoz forgatjuk. A sülthús mellől kiszedjük a sült hagymát és a fokhagymákat. Krémszerűvé pépezzük és ezt is a kuszkuszhoz adjuk.



A hússzeleteket vágódeszkára fektetjük és két villa segítségével szálakra szedjük. (Az egyikkel beleszúrunk és megtámasztjuk, a másikkal pedig szépen széthúzzuk a szálakat.) Nem bonyolult, viszont érdemes rászánni néhány percet, hogy elérjük a kívánt eredményt. A szálakra, falatnyi darabokra bontott sültet tálba tesszük - a szeletekből kifolyt szaftot is nyugodtan ráönthetjük. A tetejére szórjuk a gránátalma vörös magocskáit úgy, hogy mindenhova jusson belőlük. Ehhez a gyümölcsöt félbevágjuk. A hártyákkal elválasztott részekben látjuk a magokat, amik egyesével bújnak meg a rubint gyöngyökben. A tál fölé tartjuk a fél gránátalmát és a kés (vagy fakanál) segítségével ütögetni kezdjük a héját. Néhány másodpercig semmi sem történik, viszont ezt követően potyogni kezdenek a magok egyenesen a húsdarabkák tetejére. Amint ezzel elkészültünk, jöhet hozzá még a durvára vágott 1/2 csokor koriander és a fél citrom leve is.

Páratlanul tökéletesek az ízek a meleg hússal. A kuszkuszt melléhalmozzuk és már tálalhatjuk is!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése