2011. szeptember 22., csütörtök

Gratin Dauphinois - hogyan lesz a köretből főétel?!

A Gratin Dauphinois az a burgonya köret, amelyről kifinomultság, kellem és természetesen egyszerűség jut eszünkbe. Na igen! - a nagy gondolatok sokszor kis ötletekből állnak össze!!! Méltán világhírű a burgonyának eme elkészítési módja - a neve a 'csőben sütött' változatra utal, illetve Franciaország Svájchoz közeli részére, ahonnan az eredeti recept származik. A Dauphiné nevű terület (valaha önálló állam), melynek fővárosa Grenoble volt,  ma már önálló egységként nem létezik, csatlakozott az egykori Francia Királysághoz. (mellékelten a térképrészlet: Wikipedia)

Szóval kusza a történelem, bonyolult a francia kiejtés, de ne ijedjen meg senki, az étel méltán szerepel sok étterem étlapján és jelentős ünnepek menülistáján is.

Rajongok ezért az ínycsiklandó tepsis burgonyáért, az olvadt, aranybarnára pirult Gruyere sajtért a tetején és a fokhagymás, szerecsendiós tejszínért, ami átjárja a krumpli szeleteket.Van azonban valami, amit el kell árulnom akkor is, ha sokak szemében szentségtörésnek fog tűnni a tettem, de én vállalom: elkészítettem a köretet főételnek.... :-)

De esküszöm, nem tehetek róla!!! (illetve dehogynem) Ne szóljatok semmit és ne vessetek meg - csak várjátok ki a végét!!! - remélem, hogy eme nagymúltú, világhírű köretet nem sértem meg apró kicsapngásommal.......
Az úgy volt, hogy vásárolni indultam.Ültem a kocsiban a pirosnál és - nem meglepő módon - ételeken járt az agyam. Megkívántam ezt a tejszínes, szerecsendiós és fokhagymás burgonyacsodát, amit mint mindenki, én is köretként ismerek és készítek (mert ugye egy levest is levesnek készítünk...és nem másnak). Ekkor csörgött a telefon és az én Egyetlenem keresett, aki rakott krumpliról beszélt.....Hát így történt, hogy egy másodperc alatt megszületett az ötlet, amiről rögvest be is számoltam... - nem aratott osztatlan sikert az elképzelésem. A hívás végeztével, kanyarodva a célpont - azaz a közért - felé, már el is döntöttem, hogy nem adom fel ilyen könnyen; egy próbát biztosan megér a kitalációm.

Szóval bevásároltam és bíztam a jószerencsémben... :-)
Állítom, hogy nem okoztam csalódást - sem magamnak, sem a Családnak -, már a készülődés alatt is mennyei illatok szálltak a konyhában, amit persze csak a 'kívülállók' értékeltek többre a kelleténél - bennük ugyanis nem volt izgalom a végkifejletet illetően. Én végeredményben csak a kóstoláskor nyugodtam meg teljesen - hisz puha, ízletes, illatos és tényleg nagyon finom lett a kreálmány.


Gratin Dauphinois darálthússal rétegezve


Hozzávalók: 1,5 kg rózsaszín héjú burgonya, 500 g darált sertéscomb, 1 fej vöröshagyma, 3 duci gerezd fokhagyma, 400 ml tejszín, 2 x 100 ml tej, 150 g Gruyere sajt, só, bors, szerecsendió, vaj, olaj

A felkockázott vöröshagymát kevés olajon megfuttatunk. Erre mehet a darálthús, amit sózunk, borsozunk és alaposan átforgatunk, hogy szépen kifehéredjen. Lefedve, kis lángon körülbelül 15 percig pároljuk. Ha majd elkészül, félrehúzzuk.
Közben a burgonyát meghámozzuk és vékony, néhány milliméternél nem vastagabbra felkarikázunk. Megmossuk. Egy kis átmérőjű lábasba halmozzuk, a szeletekre 100 ml tejet (ami nagyon kevésnek fog tűnni!) öntünk. Alaposan sózzuk, borsozzuk és reszelünk rá a szerecsendióból is alaposan - ezzel azért érdemes vigyázni, mert a sok ár csípős ízt ad az ételnek. Finoman átforgatjuk és fedő alatt kb. 5-8 percig pároljuk. Ekkorra a keményítő egy része kifő és besűríti a tejet a lábas alján. Félretesszük és hűlni hagyjuk.

A sütőt előmelegítjük 150-160 C fokra. Egy kisebb tepsit vagy kerámiatálat kivajazunk (az oldalát is) és ebbe rétegezzük a tejből kiszedett burgonyakarikákat. Úgy rakjuk le a szeleteket, hogy kissé átfedjék egymást. Erre halmozzuk a darálthúst (a kiengedett szaftra nincs szükségünk), majd jöhet a maradék burgonyakarika a tetejére. Az egész nem lesz túl vastag - de ez így van rendjén!

A besűrösödött tejhez töltjük a tejszín és a zúzott fokhagymát is hozzáadjuk. Jöhet még egy kis só és bors - no meg alapos keverés. Ezt a csodálatos, sűrű tejszínkrémet csurgatjuk a krumpli tetejére - és figyelünk, hogy a szélekhez is mindenhova egyenletesen jusson.


Nincs is más dolgunk, mint a közben lereszelt sajttal alaposan megszórni a tetejét; és mehet is a sütőbe!
Kb. 1 órán keresztül kell sütnünk - a sajt is ekkorra lesz aranybarna!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése